sobota, 21 maja 2011

Cytując... Edward Stachura "Wszystko jest poezją" (4)

Dziś cytat ze Stachury. Mam nadzieję, że się spodoba... 


“Podobno każdy musi umrzeć. Każdy stoi przed śmiercią. Jak stoi przed śmiercią człowiek dwudziestoletni, człowiek czterdziestoletni, człowiek siedemdziesięcioletni? To znaczy człowiek, który dożył siedemdziesięciu lat, dożył czterdziestu lat, dożył dwudziestu. Czy każdy z nich stoi przed śmiercią inaczej? Widzi się, że tak. Dwudziestoletni tak jakby nie stali przed śmiercią, albo raczej stoją, lecz odwróceni do niej plecami: pogardliwie, wyzywająco, beztrosko lub bezmyślnie; czterdziestoletni stoją przed śmiercią, można by powiedzieć, profilem, już zrobili w stronę śmierci ten słynny półobrót; siedemdziesięcioletni stoją przed śmiercią twarzą w twarz, oko w oko […] O co mi idzie? Co mi wpadło do głowy (i jednocześnie do ręki)? Można stać przed śmiercią niekoniecznie tak schematycznie, stereowiekowo, tak naturalistycznie, biologicznie, zgodnie z niemendelejowską tabelą lat-pierwiastków. Byli dwudziestoletni (i są), którzy stali przed śmiercią twarzą w twarz, oko w oko, jak stuletni starcy. To było fantastyczne. To było arcydzielne. Kiedy coś robili, kiedy zajmowali się jakąś twórczością, na przykład pisaniem wierszy, to coś fantastycznego, coś arcydzielnego w ich wierszach było (jest)”
Edward Stachura, Wszystko jest poezją, Warszawa 1984, str. 16

2 komentarze:

  1. Bardzo lubię Stachurę, ale tego tekstu nie czytałam. A czy się spodobał? pewnie! Już zaczytuję się w inne cytaty znalezione w sieci z "Wszystko jest poezją". Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  2. Ze "stosownego" stosika czytałam tylko "Bikini" i jak najbardziej polecam.I mam jeszcze pytanie, odnośnie tych przypinek o czytaniu.Wpis o nich jest z września zeszłego roku, więc pewnie już nie mam szans...A może w jakiejś promocji na stronie wydawnictwa można stać się ich szczęśliwym posiadaczem?Mieszkam obecnie poza granicami PL,książki kupuję w księgarniach internetowych, całkiem możliwe, że je np. w księgarniach dodawali do zakupionych książek... na te przypinki zachorowałam i byłabym wdzięczna za udzielenie odpowiedzi jak można je zdobyć, bo ja chociaż jedną bym chciała:).Pozdrawiam serdecznie i korzystając z wolnego wieczoru, wracam do czytania.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...